Monday 28 December 2020

BBN3402SATU2020: MINGGU10 QUOTATION(3)

 

NUR SYAFIQAH ATIKAH BINTI MOHD ISHAK
195920 


1. Teks asal: When I am calm, the same thing happens again. I will 

                     fight another fight to me calm again.

Teks terjemahan: Apabila saya tenang, perkara yang sama berlaku 

                            lagi. Saya akan berusaha agar saya kembali  

                            tenang.

Bukti : Cerita Sosial 3: Keluarga Saya

“Alim,mari ibu tolong!,” seru ibu dari dapur. Ibu terus berjalan ke arah Alim. Alim resah dan berjalan ke hulu dan ke hilir.

“Saya tak mahu buat, ibu,”kata Alim sambil menggaru-garu kepalanya.

Ibu memegang tangan Alim lalu diusapnya. Alim terdiam seketika. Alim memandang ke arah ibu dan tersenyum.

 “Anak ibu baik. Anak ibu rajin. Mari ibu tolong!,” kata ibu sambil mengambil penyapu dan memegang batang penyapu bersama Alim.”Begini, perlahan-lahanya!,” bisik ibu perlahan.

Alim tersengih dan cuba menyapu sampah.Akhirnya,dia berjaya menghabiskan kerjanya.

 

 

 2. Teks asal: The last memory I had with you will just remain as a 

                      happy moment that I cherished forever.

Teks terjemahan: Memori terakhir yang saya ada dengan kamu 

                            akan kekal sebagai saat bahagia yang saya hargai                      

                            selama-lamanya

Bukti: Cerita Sosial 5: Jiran

Mereka semua berdoa supaya Alim cepat sembuh.

Selang beberapa minggu, Alim pun sihat. Semua ahli keluarga gembira. Alim sudah mula membaca buku cerita bersama abang, kakak dan adik perempuan.

Alim juga melambai-lambai tangan ke arah Sulaiman apabila Sulaiman menjenguk melalui pagar rumah.

 

 

3. Teks asal: To live in poverty will me realise that life is more 

                     valuable than anything else.

Teks terjemahan:  Hidup dalam kemiskinan membuatkan saya sedar 

                             bahawa hidup lebih berharga daripada yang lain.

Bukti: Cerita Sosial 1: Nenek dan Datuk

Kelihatan dari dapur, Alim ketawa bersama abang Imran, kak 

Madinah dan Aisyah. Mereka ketawa sambil menonton cerita kartun yang tersiar di dalam televisyen.

Suasana kampung yang berlainan daripada biasa membuatkan 

Alim sekeluarga lebih rapat. Alim tahu di mana ayam dan itik dan 

reban ayam. Alim juga tahu di mana reban ayam yang baharu.

 

 

4. Teks asal: I will work hard to climb the highest mountain 

                    although I know that it will be difficult most of the                            time.

Teks terjemahan: Saya akan berusaha bersungguh-sungguh untuk 

                            mendaki gunung tertinggi walaupun saya tahu 

                           bahawa ia sukar sepanjang masa

Bukti: Cerita Sosial 3: Keluarga Saya

Alim tersengih dan cuba menyapu sampah.Akhirnya,dia berjaya menghabiskan kerjanya. Setiap hari, Alim cuba memahami kerja seharian di rumah. Alim belajar untukmenolong ibu dan bapa.Alim belajar untuk menolong abang dan kakak.Alim belajar untuk menolong adik perempuan di rumah.

 

 

 5. Teks asal: I am a good person and I know I will be the best.

Teks terjemahan: Saya seorang yang baik dan saya tahu saya akan 

                            menjadi yang terbaik.

Bukti: Cerita Sosial 5: Jiran

"Sulaiman, ini buku cerita tentang rumah papan," sebut Alim 

sambil menghulurkan buku melalui pagar rumah.

"Kamu beri saya buku ini, Alim?" tanya Sulaiman sambil 

membelek-belek buku tersebut.

"Ya," jawab Alim. "Terima kasih, Alim" kata Sulaiman sambil 

tersenyum. Alim pun beredar masuk ke dalam rumah.

Alim seorang yang pemurah. Dia selalu berkongsi apa yang dia 

ada dengan Sulaiman. Sulaiman juga pemurah. Kadang-kadang dia 

akan berkongsi coklat yang dibelinya dengan Alim.

 

 

 6. Teks asal: If I can narrate my love to you, I will be the happiest 

                      person in the world.

Teks terjemahan: Sekiranya saya boleh menceritakan cinta saya 

                           kepada anda, saya akan menjadi orang yang  

                           paling bahagia di dunia.

Bukti: Cerita Sosial 3: Keluarga Saya

“ Saya sayang keluarga saya,” ujar Alim kepada ahli keluarga yang lain.

“Saya rindu keluarga saya setiap hari,” sebut Alim sambil tersenyum.

“Kami sayang dan rindu Alim,”kata ahli keluarga yang lain serentak.Mereka semua ketawa.

Alim tersenyum. Alim tahu bahawa keluarga adalah penting. Alim tahu keluarga akan sentiasa menolong antara satu sama lain.

 

 

7. Teks asal: I have faith in you.

Teks terjemahan: Saya percayakan kamu.

Bukti: Cerita Sosial 4: Hati

Ibu memerhatikan Alim sambil tersenyum. Ibu tahu Alim akan 

belajar dengan rajin. Ibu mahu Alim menjadi pandai dan boleh 

menjaga diri. Hari ini, Alim sudah pandai memakai baju sekolah 

sendiri.Alim pandai membawa botol air ke sekolah. Alim tidak lupa 

bersalaman dengan bapa, abang Imran, kak Madinah dan Aisyah. 

Alim juga pandai mengemas katil sebelum ke sekolah. Ibu bangga 

dengan Alim. Ibu tahu Alim boleh berdikari.

 

 

 8. Teks asal: I want someone to tell me that it is going to be fine.

Teks terjemahan: Saya mahu seseorang memberitahu saya bahawa 

                            semuanya akan baik-baik sahaja.

Bukti: Cerita Sosial 3: Keluarga Saya

Ibu memegang tangan Alim lalu diusapnya. Alim terdiam seketika. 

Alim memandang ke arah ibu dan tersenyum.

“Anak ibu baik. Anak ibu rajin. Mari ibu tolong!,” kata ibu sambil 

mengambil penyapu dan memegang batang penyapu bersama 

Alim.”Begini, perlahan-lahanya!,” bisik ibu perlahan

 

 

 9. Teks asal: My parents believe that I will be a good person one 

                     day.

Teks terjemahan: Ibu bapa saya percaya bahawa saya akan 

                           menjadi orang yang baik suatu hari nanti.

Bukti: Cerita Sosial 4: Hati

            Ibu memerhatikan Alim sambil tersenyum. Ibu tahu Alim akan belajar dengan rajin. Ibu mahu Alim menjadi pandai dan boleh menjaga diri. Hari ini, Alim sudah pandai memakai baju sekolah sendiri.Alim pandai membawa botol air ke sekolah. Alim tidak lupa bersalaman dengan bapa, abang Imran, kak Madinah dan Aisyah. Alim juga pandai mengemas katil sebelum ke sekolah. Ibu bangga dengan Alim. Ibu tahu Alim boleh berdikari.


Rujukan 

Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim. (2017). 200 Quotes For You...For Us...Terengganu: Penerbit UMT


Normaliza Abd Rahim. (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi. Terengganu:Penerbit UMT



Bukti Kehadiran Minggu 10 








No comments:

Post a Comment