Saturday 9 January 2021

BBN3402SATU2020: MINGGU11 TERJEMAHAN VIDEO(9)

 

TERJEMAHAN BAHASA MELAYU

Keputusan dan Perbincangan (Bab 4)- Analisis Bentuk Jadual-1

 

Okay sekarang kita pergi ke bab 4 ya. Bab 4 ni kalau kita lihat sebenarnya kita buat analisis. Inilah yang dikatakan bab ataupun kajian awak penulisan awak sendiri apa yang awak kajiselama bertahun-tahun. Inilah hasilnya. jadi dalam bab 4 ni kalau kita lihat dalam buku ini kita Sebenarnya kalau bab 4 ini kita ada pengenalan kemudian kita ada analisis objektif 1 kemudian analisis objektif dua, analisid objektif 3, rumusan dan kesimpulan. Okey kalau Kita tengok sekarang ya contohnya kita ada kalau kita Berbalik kepada kajian yang tadi ya kajian kita yang tadi iaitu Kajian Wacana Tekstual Skrip Animasi Cerita Rakyat Melayu.

Jadi 4.1 Pengenalan kita nak memperkenalkan perkara yang ada dalam bab ini, biasanya pelajar ni dia pergi letak pengenalan siap ada rujukan lagi tak perlu tak perlu ada rujukan. pengenalan ni kita nak memperkenalkan apa yang ada dalam bab itu tapi jangan bagi dia keliru kadang-kadang bila dia letak rujukan tu dah jadi macam bab 2 sorotan kajian pula. Jadi sekarang ini bahagian pengenalan satu perenggan, kita masukkan 4.2 iaitu kita dah mula untuk melihat balik kepada objektif kita yang pertama mengenalpasti wacana tekstual skrip animasi cerita rakyat Melayu. Jadi tajuk kita ini kita sebenarnya ambil daripada objektif. Jadi bila kita ambil daripada objektif, perkataan mengenal pasti dah tak ada. Jadi kita terus kepada wacana tekstual okay sambung skrip animasi cerita rakyat melayu.

3Dalam tajuk ini, awak dah letak bermakna bila pemeriksa tengok dia tahu ini dia merujuk kepada objektif satu. Jadi sekarang ini sekarang ini bila awak dah ambil tajuk ini awak akan menggunakan teori. Teori tu kita dah bincang kan dalam bab 3 tadi Jadi kita nak menggunakan teori bila analisis kita perlu guna teori jika tiada diri macam seolah-olah kita tidak ada berpegang kepada apa-apa saja bermakna longgar. Bila longgar tu nanti kita punya huraian analisis kita jadi salah Jadi sekarang ini kita akan merujuk kepada teori contohnya wacana tektual kita akan guna teori analisis wacana yang yang dicadangkan oleh contohnya Okey contohnya kita ambil Teori Analisis Wacana Normaliza Abdul Rahim (2019). jadi sekarang Teori Analisis Wacana Normaliza Abd Rahim (2019) yang terbahagi kepada 3 elemen iaitu kandungan, konteks dan juga andaian. Kandungan ini kita ada tema, tatabahasa kemudian ada latar dan emosi kemudian di sini ada pendapat, perujukan, persoalan.

Oleh kerana data yang kita nak analisis dalam bab 4 ni kita nak menggunakan teori analisis wacana Jadi kita kena rujuk kita kena tulis beginilah. Setelah kita tulis tajuk ini kita terus pergi ke 4.2.1 iaitu kandungan.  Kita kena tulis dia, apakah elemen dia terus dekat dalam ini. Hal ini kerana hari kerana pemeriksa bila dia tengok kajian ini memang merujuk kepada teori.

Jadi dalam kandungan itu maknanya Sekarang awak buat keputusan bahawa setiap elemen ini, awak kena sediakan lima bukti.  Jadi bukti kita dah dapat daripada skrip itu tadi. Jadi kandungan, kemudian daripada kandungan daripada skrip awak dah ada data. Jadi contohnya awak dah ada sistem coding macam contohnya sekarang skrip animasi cerita rakyat, awak ambil lebih kurang 30 skrip animasi  dan awak nomborkan skrip animasi itu dengan menggunakan coarding skrip. Ini terpulang ya, SK1 Sehingga SK30. Jadi awak ada SK1 hingga SK30. Jadi sekarang ini awak boleh letak. Jadi maknanya daripada 30 contoh itu tadi awak cuma nak ambil 5 sahaja contoh sedangkan yang lain ada diletakkan di lampiran.

Kita tak boleh nak hurai sampai 30, saya rasa nanti adalah sehingga 4,5 jilid nanti awak punya tesis. Jadi sekarang ini contohnya, ini adalah skrip, yang ini dia punya tema sebab tadi bawah kandungan ialah tema.  Jadi sekarang contohnya awak letak skrip SK10 SK13 SK20 SK23 sebab yang ini yang awak peroleh. Yang ini awak boleh letak jadual 1 tema kekeluargaan, ini contoh sebab awak sendiri sudah kenal pasti daripada 30 skrip ini awak dah kenal pasti ada contohnya 5 tema yang menyerlah dalam skrip ini.  Daripada tema kekeluargaan, adalah tema-tema yang lain. Daripada tema kekeluargaan awak dapati bahawa 5 skrip ini yang nampak menyerlah.  Jadi awak ambil skrip 10 kemudian awak letak tema.

Memang kita letak tema kekeluargaan kemudian kekeluargaan lagi tapi walaupun semua ini kekeluargaan, tetapi awak kena pastikan bahawa dari segi macam mana yang ada tema kekeluargaan kerana cerita dan rakyat ini kadang-kadang dari segi kekeluargaan contohnya cerita  pipit dengan cenderawasih itu dengan anak dia. Bermakna dua sahaja kekeluargaan, jadi maknanya di sini kekeluargaan awak letak dia punya watak, cenderawasih dan anaknya. Yang kekeluargaan SK13 nak cerita, watak yang menunjukkan kekeluargaan tersebut, jadi awak senaraikan. Kemudian bawah jadual 1 ini yang awak buat huraian iaitu jadual 1 di atas menunjukkan tema kekeluargaan kemudian dalam sini awak huraikan satu-satu.

Jelaskan tentang tema kekeluargaan skrip ke-10 ini tentang watak oleh cenderawasih dan anaknya, macam mana yang menunjukkan tema kekeluargaan. Sebab itulah awak kena ambil ayat daripada skrip itu dan ditunjukkan di sini bukti sebagai bukti letak kat sini, ayat ini menunjukkan kekeluargaan yang mana cenderawasih dia telah memberi anak dia makan dengan dengan penuh kasih sayang sebab ayat dalam skrip itu menunjukkan sebegitu. Kemudian setelah awak dah kenal pasti tema kekeluargaan itu berikan awak punya pendapat.

Pendapat awak pula, apa yang awak dapati, adakah ini menunjukkan kekeluargaan?, macam mana contoh yang menunjukkan hubungan kekeluargaan contohnya pemburu dengan anaknya dan isteri di rumah ataupun contohnya pengail ikan. Ha jadi itu yang awak kena hurai berserta dengan pendapat. Jadi pendapat biasanya pelajar akan tulis, hal ini berkemungkinan. Sebab ini daripada pendapat awak, jadi kita boleh gunakan perkataan hal ini berkemungkinan burung cenderawasih seekor burung yang sangat penyayang terhadap anaknya kerana burung cenderawasih didapati sentiasa berada disisi anaknya. Itulah pendapat awak, awak hurai sampai habis. 

10Kemudian belum habis di situ lagi, kemudian jadual yang kedua pula tema lain pula serupa juga huraian. Yang bahagian huraian yang ini, dia bukan dalam satu perenggan biasanya dia letak dalam dua perenggan. Kita pecahkan sebab kalau tidak nanti dia jadi terlalu panjang, akan pergi ke satu halaman, dua halaman sampai macam tu. Jadi sekarang untuk kandungan sahaja yang tema itu awak dah ada 5 jadual. Belum masuk lagi bahagian yang kedua yang kita nak huraikan teori iaitu konteks. Ini baru bahagian ini. 

Jadi maknanya sekarang masuk 4.2.2 kita masuk konteks. Bila awak dah letak konteks, huraikan dulu  itu konteks menurut Normaliza Abd Rahim (2019). Sama juga dengan yang ini nanti, awak kena huraikan maksud kandungan menurut Teori Analisis Wacana menurut Normaliza Abd Rahim (2019), huraikan sedikit baru masuk jadual. Serupa juga dengan yang ini, maknanya huraikan makna konteks menurut Teori Analisis Wacana Normaliza Abd Rahim. Kemudian barulah awak bahagikan kepada yang ini.

Yang ini oleh kerana elemen di bawah konteks ada tiga, jadi menurut teori ini tatabahasa ini sangat luas terpulanglah kepada pelajar contohnya memilih tiga tatabahasa, tiga latar, tiga emosi. Sebab tatabahasa besar jadi terpulang kepada teks itu. Awak lihat yang ini banyak atau yang ini banyak atau tidak jadi itulah yang awak kaji. Kalau macam latar ini terbahagi latar masa, latar tempat dan latar masyarakat. Emosi positif, negatif. Jadi yang ini awak boleh terus bahagikan. Yang ini ada banyak jadi maknanya awak kena pastikan sistem penomboran betul. 4.2.2.1 kita masuk tatabahasa. Huraikan dahulu tatabahasa, menurut siapa? Tahun berapa?. Tapi kajian ini berfokus kepada tiga sahaja.  Jadi yang ini memang banyaklah, kalau tidak ada sistem penomboran nanti kita akan keliru.

Yang ini barulah kita pecahkan kepada yang di bawah tatabahasa ini. Jadi kita ambil tiga saja yang bawah tatabahasa, jadi awak nak fokus kepada apa sekarang ni kalau bawah tatabahasa. Kemudian seperti biasa, ada subtopik, huraikan sikit  makna itu. Kemudian yang ini barulah awak masukkan data. Ingat ya! Sudah masukkan data, semua jadual dalam tesis perlu ada garisan yang melintang sahaja, yang menegak tidak perlu ada. Jadi letak di sini, jadual dan hurai. Nombor jadual ini sambung yang tadi, yang tadi 5 dan sekarang sambung 6.

Jadi untuk tatabahasa ini, oleh kerana awak kena ambil tiga, jadi awak boleh sediakan tiga jadual. Tiga jadual untuk tatabahasa. Latar pula ada tiga, tiga untuk masa, tiga untuk tempat, tiga untuk emosi . Emosi pun sama ada tiga positif dan negatif. Ingat bila kita tulis, jadual 6 di atas. Sebab ada pelajar yang tulis jadual 6 menunjukkan, dah kita pula sebagai pemeriksa kita pening nak cari jadual. Di atas atau di bawah. Jadi tak boleh. Kena tulis kalau di bawah, di atas dan huraikan. Sebab itulah bab 4, sistem penomboran ini penting kerana kita nak tahu sama ada ia adalah subtopik atau sub sub taktopik. Macam ini, ini subtopik, ini anak kepada sub subtopik. Jadi bila ada nombor, kita dapat tahu ini dibawah kategori yang ini, ini dibawah kategori yang ini. Ini contoh huraian, yang lain pun sama.

Objektif kajian ini ada dua, yang pertama tadi menganalisis wacana tekstual, dia ambil dua ini dengan menggunakan dua elemen pertama dengan dua elemen kedua teori analisis wacana. Kemudian objektif tiga menggunakan elemen ketiga daripada teori analisis wacana iaitu andaian yang mana dia temu bual pelajar dan beri komen tentang skrip animasi cerita rakyat. Jadi dia pecahkan yang ini sahaja, yang ini tidak perlu lagi. Ini untuk objektif satu, ini untuk objektif kedua. Jadi lebih jelas.

Jadi sekarang ini, kandungan dah siap, konteks dah siap bermakna dah siap objektif satu.  Jadi setelah itu awak kena letak dia punya rumusan untuk objektif satu iaitu rumusan untuk kandungan dan konteks.  Jadi tulis rumusan ini dalam satu perenggan. Dalam ini sangat penting, yang mana perlu sokong kajian daripada bab dua. Sebab bab dua itu tadi ialah sorotan kajian yang berkaitan dengan kajian kita, kita kena sokonglah.  Kemudian kita kena sokong dengan teori, contohnya yang awak buat itu tadi, kena sokong dengan Teori Analisis Wacana Normaliza Abd Rahim (2019). Jadi awak rumuskan tengok sama ada sama atau tidak.

Jadi contohnya, perkataan kajian ini selari, kajian ini hampir sama dan apa lagi. Jadi perkataan ini awak perlu pilih yang bertepatan, bersesuaian. Kajian ini bertepatan dengan hasil kajian yang dilakukan oleh blablabla iaitu dalam bab2.  Jadi kena letak kena letak sokongan ini. Tapi ingat ya, sokongan ini haruslah daripada kajian 5 tahun terkini sahaja. Pastikan 5 tahun terkini saja kalau sekarang ini contoh 2020 jadi tahun terkini ialah jadi lima tahun kebelakang. Jadi lima tahun kebelakang habis sampai 2016 sahaja.  Jangan sokong Kajian yang 2010, 2009 tahun 1980 an sebab kita kena kenal pasti bahawa kajian-kajian tentang wacana contohnya banyak telah banyak dilakukan sejak dulu. Animasi punya banyak. Animasi cerita rakyat pun banyak tetapi cerita rakyat yang luar negara. Jadi kita perlukan yang terkini supaya tesis kita adalah lebih berkualiti dan up to date dan terkini. Jadi ini baru rumusan objektif satu. Jadi kita masuk rumusan objektif dua pula bermakna 4.3 adalah objektif dua iaitu menganalisis kesan skrip animasi cerita rakyat.

Jadi di sini ialah kesan. Jangan tulis perkataan analisis. Kesan skrip bla bla bla bla bla ayat yang awak dapat daripada atas . Kemudian barulah awak letak andaian.  Huraikan sikit dulu maksud andaian menurut Normaliza Abd Rahim (2019), andaian yang bla bla bla bla bla bla. Okey kemudian dah masukkan andaian barulah kita nak masuk kepada yang ini, pendapat. Ini ialah subtopik untuk pendapat. Huraikan dahulu, pendapat menurut Normaliza Abd Rahim, berikan definisi pendapat. Setelah itu, barulah ada jadual ini. Jadi setiap satu awak boleh bagi bukti daripada perbualan kanak-kanak itu tadi. Di sini juga awak kena pakai sistem coding bahasa, bukan coding sains komputer. Tadi sudah ada coding untuk skrip, sekarang coding untuk sampel.

Sampel kajian, sebab kita dah ambil temu bual pelajar sekolah rendah. Contohnya kita ambil 30 orang pelajar, adakah kita nak tulis S1 sehingga S30 ? Jadi ini yang awak kena letak kat dalam analisis bab 3, macam mana sistem coding awak ini. Jadi yang ini awak buat keputusan sendiri, ini hanya cadangan. Jadi awak letaklah S1 ke S2, daripada apa yang awak dapati. Jadi semua data-data yang awak perolehi ini memang kita kena letak dekat belakang, lampiran. Namun yang kita letak kat sini cuma yang berkaitan saja sebab ada yang ayat yang tidak menunjukkan pendapat, ada ayat yang tidak menunjukkan perujukan, ada ayat tidak menunjukkan persoalan iaitu bertitik-tolak daripada Teori Analisis Wacana Normaliza Abd Rahim (2019). Jadi awak pilih mana yang sesuai sahaja.

Jadi dia akhirnya, juga jangan lupa letak rumusan. Nombor itu 4.3.2. Rumuskan balik tentang dapatan keputusan kajian daripada objektif kedua dan ingat seperti yang tadi juga, rumusan itu perlu sokong dengan kajian 5 tahun kebelakang sahaja. Kemudian awak kena sokong dengan teori. Mesti ada. Bermakna di sini yang kita akan sokong daripada keputusan kajian ini kita akan sokong. Kemudian ini akhirnya ialah 4.4 barulah kesimpulan.  Okey dalam kesimpulan saya jelaskan lagi sekali ayat akhir mestilah kita ceritakan tentang yang ada dalam bab seterusnya. Ini adalah supaya ada kesinambungan di antara dua bab iaitu bab empat dan bab lima. Contohnya ayat akhir bab empat blablabla dan sambungannya. 

Yang ini tentang rumusan, yang saya kata rumusan habis daripada huraian rumusan ini sebenarnya terpulang kepada pensyarah ada pensyarah dia tidak mahu letak rumusan di akhir setelah kita analisis. Dia sekadar ada yang disokong kajian pada tiap-tiap huraian tu disokong. Itu terpulang kepada pensyarah sebab bagi saya mudah sahaja. Apa kita rumuskan, kita ulang balik kemudian kita sokonglah. Sama juga kalau kita letak dalam tu juga kadang-kadang yang saya dapati ada pelajar yang dia memang sokong setiap kali dia hurai tentang pendapat, dia sokong. Kemudian hurai perujukan, dia sokong lagi. Saya tengok ayat dia sama. Apa yang disokong juga orang yang sama. Jadi seolah-olah macam tiada usaha sangat untuk dia membuat ayat yang berbeza. Jadi pastikan di sini ayat mestilah berbeza daripada ayat di atas sebab yang ini penting kita nak merumuskan apa hasil kajian yang kita peroleh daripada sini.

Okey untuk bab 4 ini oleh kerana kita ada dua objektif. Ingat yang bab 4 ini kita punya, kita yang analisis, kita punya memang beza dengan orang lain.  Ini yang kita usaha selama ni. Inilah kita usaha temubual orang, kita usaha pergi cari budak-budak sekolah, tunggu luar pagar kita walaupun sebenarnya sepatut ambil kebenaran dekat cikgu sekolah tapi kena kena keluar daripada sekolah sebab bawak salah surat. Jadi kita kena tunggu kat luar sekolah, kena tunggu luar sekolah mak bapak halau pula. Bertabah jadi penyelidik ni ya.  Jadi contohnya daripada objektif satu ini 40 halaman untuk objektif satu sahaja, objektif dua 40. Ini untuk master.  Kalau PHD kita nak masuk lagi 40 bermakna 120. Yang ini ingat ya, dalam tiap-tiap halaman tak bolehlah awak letak objektif satu 20 sahaja, tapi objektif dua saya analisis banyak jadi saya letak 70, dah tak boleh la. Objektif 3 tiba-tiba sikit sahaja, dah tak larat jari ini nak tekan laptop. 10 sahaja lah. Dah salah. Nampak sangat bahawa objektif satu ini lagi penting daripada objektif dua dan tiga.

Jadi dah salah. Kita mesti sama supaya setiap objektif kita ini mesti sama taraf pentingnya.  Jadi janganlah tiba-tiba objektif 3 jadi tak penting. Biasanya objektifnya akhir tu lagi penting, yang menunjukkan kebaharuan. Jadi ini yang penting. Jadi kalau nak lari sikit pun boleh macam contohnya objektif 1, 41. Objektif 2, 39. Objektif 3, 43 bolehlah. Tapi jangan ketara sampai macam ni.  Bila macam ni, kita dah nampak kepentingan tu sangat berbeza. Jadi macam seolah-olah baik tak payah wujudnya objektif satu. Objektif 3 buang sahaja baik tak payah ada. Tiba-tiba kajian ada satu objektif. Itu memanglah saya tak tahu nak cakap apa. Saya kata buatlah universiti sendiri. 

Jadi sekarang ini pastikan bab empat ini kita punya.  Bila kita punya kita rasa bangga. Penulisan kena cantik.  Dalam bab ini, semua bab dala tesis, saya akan ulang untuk semua bab, perlu ada penanda wacana.  penanda wacana ini kalau tak ada dah tak jadi penulisan akademik. Ini sangat penting. Penanda wacana kalau tengok daripada dalam buku ini, saya ada senaraikan penanda wacana yang awak boleh pakai. Janganlah perkataan biasa. Biasa pelajar di suka sangat perkataan "oleh itu". "oleh itu" sahajalah yang jumpa sepanjang-panjang.  Ini nampak ni ada penanda wacana, ada beratus-ratus penanda wacana.

Sila gunakan semuanya. kita boleh gunakan berlainan menunjukkan ia penulisan akademik. Bila kita baca tesis itu sejuknya lah hati baca tesis ini. Tetapi ada masalah pula, ada pelajar yang tesisnya saya baca memang dia pakai penanda wacana, sangat bagus. Bukan daripada buku saya agaknya. Mungkin dia ambil daripada internet. Tetapi bila tengok, memang tak jadi. Maksud saya penanda wacana itu tidak kena dengan ayat itu. Perkataan itu memang tidak pernah didengar oleh masyarakat. Memang pernah dengar tapi jarang digunakan. Saya ambil contohnya, “namun demikian suatu hakikat yang tidak boleh dikesampingkan" ialah bla bla bla bla tapi itu penanda wacana itu untuk ayat yang pertama okey. Tiba-tiba ayat yang seterusnya jadi jadi tak betul. Tak kena dengan pemilihan penanda wacana. Maka adalah wajar untuk pelajar menggunakan penanda wacana yang betul dan pelbagaikan. Jangan guna perkataan "oleh itu" itu daripada halaman 1 sampai halaman akhir. Penanda wacana saya akan ulang untuk semua bab dalam video supaya menjadi peringatan kepada pelajar. 

Saya dah terangkan dengan jelas dan juga penggunaan jadual-jadual ini juga. Jadi ingat, jadual ini kalau boleh,  Ada pelajar di suka buat macam ini. Jadual ini oleh kerana bab empat. dia buat jadual 4.1, jadual 4.2. Itu terpulang kepada pelajar dan juga persetujuan pensyarah. Itu kepelbagaian. Tetapi pastikan bahawa macam ni bila kita buat macam tu memang penyelia setuju, awak pun rasa macam cantiknya letak 4.1 tapi pemeriksa yang lihat atau baca tesis awak orang-orang yang berbeza Iaitu yang kata sekolah yang berlainan,  school of thought.

Jadi bila school of thought tu berbeza bermakna mungkin saya punya pemikiran cara saya begini. Cara penyarah begini. Cara pelajar lagilah bukan saja begini begini begitu dan sebagainya sebab pelajar ni dia macam kreatif sedikit jadi terpulang yang penting ialah kita bila buat kita nak pastikan bahawa mudah untuk pemeriksa tu baca dan mudah untuk pemeriksa itu paham yang kita nak cakap kat kita jangan bagi dia susah. Kalau kita dia susah nanti kita kena buat tesis ni lagi sekali alamat lah kita kena buat lagi dengan 5 tahun akan datang  

Jadi kita ingat jangan terlalu lama buat tesis, tulis menulis ini kerana bila terlalu Lama kita akan rasa macam kita rasa sangsi betul ke yang kita buat selama ni, ke saya ni berpura-pura ke angan-angan ke pura-pura pandai ke, dah tak pasti dah ya. Okey saya rasa ini sahaja untuk bab 4 ni ya.

TERJEMAHAN BAHASA INGGERIS

Results and Discussion (Chapter 4) - Table-1 Form Analysis

Okay now we go to chapter 4. Chapter 4 if we look at the fact we do an analysis. This is what your chapter or study says in your own writing what you have studied over the years. This is the result. so in this chapter 4 if we look in this book we In fact if this chapter 4 we have an introduction then we have objective analysis 1 then objective analysis two, objective analysis 3, summary and conclusion. Okay We'll see now if ya like we have if we are back to an earlier study of our study was that just now the exposition Textual Studies Script Animation Folklore Festival.

So 4.1 Introduction we want to introduce the things in this chapter, usually this student he goes to put the introduction ready there is a reference again there is no need there is no need for a reference. In this introduction, we want to introduce what is in the chapter, but do not confuse him sometimes when he puts the reference, it becomes like chapter 2, the study highlights. So now is the introduction of the paragraph, we put 4.2 which we have started to look back to our first objective textual discourse identify the animation script Malay folklore. So this is our title we actually take from the objective. So when we take from the objective, the word identify is no more. So we continue to connect okay textual discourse animation script Malay folklore.

In this title, you put meaning when the examiner sees he knows this he is referring to objective one. so right now right now when you take this title you will use theory. We have discussed that theory in chapter 3 earlier. So we want to use theory when our analysis needs to use theory if there is no self, as if we do not adhere to anything that means loose. If it is loose then we have a description of our analysis so it is wrong. So now we will refer to the theory for example textual discourse we will use the theory of discourse analysis which is suggested by example. Okay for example we take Theory of Discourse Analysis Normaliza Abdul Rahim (2019). So now the theory of discourse analysis Normaliza Abd Rahim (2019) which is divided into 3 elements namely content, context and also assumptions. This content we have a theme, grammar then there is background and emotion then here there are opinions, references, questions.

Because the data we want to analyze in chapter 4 we want to use the theory of discourse analysis. So we have to refer we have to write like this. After we write this title we continue to go to 4.2.1 which is the content. We have to write him What elements he keeps close in this. This is because the examiner when he looked at this study did indeed refer to the theory.

So in that content it means now you decide that each of these elements, you have to provide five proofs. So the proof we got from the script earlier. So what content, then from the content of your script already has data. So for example you already have a coding system like for example now the folk script animation script, you take about 30 animated scripts and you number the animated script using coding script. It depends, yes, SK1 to SK30. So you have SK1 to SK30. So now you can put it. So the meaning of the 30 examples just now you only want to take 5 examples while the others are placed in the appendix.

We can't explain up to 30, I think later it will be up to 4,5 volumes later you have a thesis. So now for example, this is a script, this one he has a theme because just below the content is the theme. So now for example you put the script SK10 SK13 SK20 SK23 because this is the one you got. This one you can put a table of 1 family theme, this is an example because you yourself have identified from these 30 scripts you have identified there are examples of 5 themes that stand out in this script. Instead of family themes, there are other themes. From the family theme you find that these 5 scripts seem to stand out. So you take script 10 then you put the theme.

Indeed we put the theme of family then family again but even though all this is family, but you have to make sure that in terms of how there is a family theme because this story and people sometimes in terms of family for example the story of sparrows with paradise with her child. It means only two families, so the meaning here is your family, he has a character, a bird of paradise and a child. The SK13 family wants to tell the story of what character shows the family, so you list it. Then below this table 1 that you make a description that is table 1 above shows the family theme then in here you describe one by one.

Explain the family theme of this 10th script about the character by bird of paradise and his son, how it shows the family theme. That is why you have to take a sentence from the script and it is shown here as proof as proof here, this sentence shows the family where bird of paradise he has fed his child lovingly because the verse in the script shows so. Then after you have identified the family theme give it your opinion.

In your opinion, what do you find, does this show family?, how can an example show a family relationship such as a hunter with his children and wife at home or for example a fisherman. So that's what you have to explain along with your opinion. So the opinion usually students will write, this is likely. Because this is from your opinion, so we can use the word this thing is probably a bird of paradise a bird that is very loving to its child because the bird of paradise is always found next to its child. That is your opinion, you explain to the end.

Then it is not finished there yet, then the second table is another theme with a similar description. Which part of this description, he is not in one paragraph usually he puts in two paragraphs. We break it because otherwise he will be too long, will go to one page, two pages to that kind. So now for the content only that theme you already have 5 tables. We have not entered the second part that we want to explain the theory of context. This is just this part.

So the meaning now enters 4.2.2 we enter the context. When you have set the context, first explain what the context is according to Normaliza Abd Rahim 2019. Similarly with this one later, you have to explain what the content means according to the Theory of Discourse Analysis according to Normaliza Abd Rahim (2019), explain a little before entering the schedule. Similar to this one, the meaning is to explain what the meaning of the context according to Abd Rahim's Theory of  Discourse Analysis Theory. Then you divide it into this one.

This is because there are three elements under the context, so according to this theory this grammar is very broad it is up to the student for example choose three grammar, three backgrounds, three emotions. Because big grammar is up to the text. You see this one a lot or this one a lot or not so that's what you study. If this kind of background is divided into time background, place background and community background. Positive, negative emotions. So this one you can continue to divide. This one has a lot so it means you have to make sure the numbering system is correct. 4.2.2.1 we enter grammar. Explain first what grammar is, according to whom? Which year?. But this study focuses on only three. So this one is a lot, if there is no numbering system later we will be confused.

Then we break this down into those under this grammar. So we take only three that are under grammar, so you want to focus on what it is now if it is under grammar. Then as usual, there is a subtopic, describe a little what that means. Then this is when you enter the data. Remember! Already entered the data, all tables in the thesis should have horizontal lines only, vertical ones should not exist. So put it here, the table and the description. This table number is connected to the previous one, the previous one is 5 and now it is connected to 6.

So for this grammar, since you have to take three, so you can prepare three tables. Three tables for grammar. The background is three, three for time, three for place, three for emotion. Emotions are both three positive and negative. Remember when we write, table 6 above. Because there are students who wrote table 6 shows, we as examiners are dizzy to find the schedule. Above or below. So you can't. Must write if below, above and describe. That is why chapter 4, this numbering system is important because we want to know whether it is subtopic or sub subtopic. Like this, this is subtopic, this is a child of sub subtopic. So when there is a number, we can know this is under this category, this is under this category. This is an example of a description, the others are the same.

The objective of this study is two, the first one analyzes the textual discourse, he took these two by using the first two elements with the second two elements of discourse analysis theory. Then objective three uses the third element of discourse analysis theory which is the assumption that he interviews students and comments on the animated script of folklore. So he broke this one only, this one is no longer necessary. This is for objective one, this is for objective two. So it's clearer.

So now, the content is ready, the context is ready means the objective one is ready. so after that you have to put it he has a formula for objective one which is a formula for content and context. So write this summary in one paragraph. In this it is very important, which should support the study of chapter two. Because chapter 2 just now is the highlight of the study related to our study, we have to support it. Then we have to support the theory, for example you made it earlier, we have to support the Theory of Discourse Analysis Theory Normaliza Abd Rahim (2019). So you formulate to see if it is the same or not.

So for example, the words of this study are parallel, this study is almost the same and what else. So this word you need to choose the appropriate, appropriate. This study coincides with the results of the study conducted by blablabla in chapter 2. So this support must be placed. But remember, this support should be from the latest 5 year study only. Make sure the last 5 years only if now is the example of 2020 so the latest year is the last five years. So the last five years ended until 2016 only. Do not support the 2010, 2009 and 1980 studies because we have to identify that studies on discourse, for example, have done a lot since time immemorial. Animation has a lot. There are many animated folklore but foreign folklore. So we need the latest so that our thesis is more quality and up to date and up to date. So this is just a summary of objective one. So we come to the conclusion of objective two means 4.3 is objective two which is to analyze the effect of the animated script of folklore.

So here is the effect. Do not write the word analysis. The effect of the script blah blah blah blah blah the sentence you got from above. Then you make the assumption. Explain first, what is the meaning of the assumption according to Normaliza Abd Rahim (2019), the assumption that blah blah blah blah blah blah. Okay then I put in the assumption then we want to get into this one, opinion. This is a subtopic for opinion. Explain first, the opinion according to Normaliza Abd Rahim, give the definition of opinion. After that, then there is this schedule. So each of you can give evidence from the child's conversation just now. Here too you have to use a language coding system, not computer science coding. There was already coding for the script, now coding for the sample.

Study sample, because we have taken interviews with primary school students. For example, we take 30 students, do we want to write S1 to S30? So this is what you have to put in the analysis of chapter 3, what is your coding system like. So this one you make your own decision, this is just a suggestion. So you put S1 to S2, from what you found. So all the data you get we have to put near the back, attachment. However, what we put here is only relevant because there are sentences that do not show opinion, there are sentences that do not show reference, there are sentences that do not show questions that are based on the Theory of Discourse Analysis Normaliza Abd Rahim (2019). So you choose the appropriate only.

So he finally, also do not forget to put the formula. The number is 4.3.2. Summarize the findings of the study from the second objective and remember as before, the conclusion should be supported by the study 5 years ago only. Then you have to support the theory. Must have. Meaning here that we will support from the results of this study we will support. Then this is finally 4.4 then the conclusion. Okay in my conclusion I explain once again the last sentence we must tell about what is in the next chapter. This is so that there is continuity between the two chapters, namely chapter four and chapter five. For example the last sentence of chapter four blablabla and its continuation.

This one is about the summary, which I said the summary runs out of the description. This summary is actually up to the lecturer there is a lecturer he does not want to put the conclusion at the end after we analyze. He simply supported the study of each of the descriptions. That depends on the lecturer because for me it is easy. What we formulate, we repeat then we support. Similarly, if we put it in there, sometimes I find that there are students who he really supports every time he explains his opinion, he supports. Then explain the reference, he supports again. I see the sentence is the same. What is the supported is also the same person. So it seems like there is not much effort for him to make a different sentence. So make sure that the sentence here must be different from the sentence above because it is important that we want to formulate what research results we get from here.

Okay for this chapter 4 because we have two objectives. Remember that this chapter 4 we have, we are the analysis, we have indeed different from others. This is what we have been trying to do all this time. This is our effort to interview people, we try to go and look for school children, wait outside our fence even though we should actually take permission from the school teacher but we have to leave the school because I brought the wrong letter. So we have to wait outside the school, we have to wait outside the school, mom and dad drive away. Persevere to be this researcher. So for example from objective one this 40 pages for objective one only, objective two 40. This is for master. If our PHD wants to enter another 40 means 120. This one remembers yes, in every page you can not put objective one 20 only, but objective two I analyzed a lot so I put 70, I can not. Objective 3 is suddenly a little, this finger is not enough to press the laptop. Only 10. Wrong. It seems very clear that objective one is more important than objectives two and three.

So it's wrong. We must be the same so that each of our objectives must be of equal importance. So do not suddenly objective 3 so unimportant. Usually the objective of the end is more important, which indicates novelty. So this is what matters. So if you want to run a little, it can be like for example objective 1, 41. Objective 2, 39. Objective 3, 43 is fine. But do not be so obvious as this. When it's like this, we see that the importance is very different. So it seems good that there is no need for the existence of an objective. Objective 3 throw away well no need to have. Suddenly the study had one objective. That of course I do not know what to say. I said make your own university.

So now make sure we have these four chapters. When we have it we feel proud. Writing must be beautiful. In this chapter, all the chapters in the thesis, I will repeat for all the chapters, there must be a discourse marker. This discourse marker, if it does not exist, will not be academic writing. This is very important. Discourse markers if you look at this book, I have a list of discourse markers that you can use. Do not use common words. Usually students like the word "therefore" very much. "therefore" is the only one we meet all the time. It looks like there are discourse markers, there are hundreds of discourse markers.

Please use them all. we can use different shows it academic writing. When we read the thesis, it is cool to read this thesis. But there is a problem, there is a student whose thesis I read is indeed he uses discourse markers, very good. Not from my book presumably. Maybe he took it from the internet. But when you look at it, it does not happen. I mean the discourse marker does not fit the sentence. The word has never been heard by the public. It has been heard but rarely used. I take the example, "however, a fact that can not be ignored" is blah blah blah blah but that is the discourse marker for the first sentence is okay. Suddenly the next sentence becomes incorrect. It does not fit with the selection of discourse markers. It is appropriate for students to use the correct and varied discourse markers. Do not use the word "therefore" from page 1 to the last page. My discourse markers will be repeated for all chapters in the video as a reminder to students.

I have explained clearly and also the use of these tables as well. So remember, this schedule if possible, Some students like to do this. This table is due to chapter four. he made table 4.1, table 4.2. That is up to the students and also the consent of the lecturers. That's diversity. But make sure that like this, when we do that, the supervisor agrees, you also feel like it's beautiful to put 4.1 but the examiner who sees or reads your thesis are different people. That is what different schools say, school of thought.

So when the school of thought is different it means maybe I have thoughts of my way this way. This way of lecturer. The way students do it is not just like this and so on and so on because this student is a little creative so it is up to us when we want to make sure that it is easy for the examiner to read and easy for the examiner to understand what we want to say to us not to give it difficult. If we find it difficult, we will have to do this thesis again, once we have the address, we will have to do it again in the next 5 years.

So we remember not to take too long to write a thesis, write this writing because when it takes too long we will feel like we have a real suspicion of what we have been doing all this time, to me pretending to fantasize to pretending to be clever, no for sure. Okay I think this is only for chapter 4.

 Rujukan

Prof. Dr. Normaliza Abd Rahim. (2020). 9a. Keputusan dan Perbincangan (Bab 4)- Analisis Bentuk Jadual-1 #JomTulisTesis. Diakses pada 8 Januari 2021 melalui pautan https://youtu.be/WkDMTy6FJqA

Jamgan Lupa Subscribe!

Bukti Kehadiran Minggu 11


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


No comments:

Post a Comment