Thursday 5 March 2020

RUMUSAN KAJIAN TENTANG PENULISAN BLOG





Menurut Normaliza Abd Rahim (2019), keputusan dan perbincangan kajian ini telah dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu berkaitan pengajian kesusteraan, pembelajaran bahasa dan pembelajaran multimedia. 

Berdasarkan graf 6.1 iaitu mengenai perspektif responden mengenai blog berdasarkan pengajian kesusteraan, secara keseluruhan dapat dilihat responden wanita lebih gemar untuk untuk menulis puisi, cerpen, skrip drama dan pantun berbanding responden lelaki. Selain itu, responden-responden ini banyak menulis puisi cinta, sajak ibu bapa dan sebagainya di dalam blog. Bagi cerpen pendek pula. mereka gemar menulis mengenai cerita kanak-kanak. Dalam penulisan skrip pula, responden wanita lebih gemar menulis di dalam blog kerana mereka seolah-olah memperoleh keyakinan dengan menulis skrip. Dalam penulisan pantun pula, rensponden wanita mendapat peratusan yang tinggi kerana mereka mengetahui cara menulisa dengan betul dan selesa menulis pantun bagi meninggalkan pesanan. 

Dalam graf 6.2 iaitu penulisan blog yang dipilih sebagai alat dalam pembelajaran bahasa, setelah dianalisis didapati bahawa responden wanita mempunyai peratusan yang tinggi berbanding lelaki bagi ketiga-tiga bahagian iaitu penulisan surat, menulis untuk meluahkan perasaan dan menulis teka-teki. Responden wanita mendapat peratusan yang tinggi dalam penulisan surat kerana mereka gemar menulis kepada teman istimewa dan ibu bapa. Responden wanita juga bersetuju menggunakan blog untuk meluahkan perasaan kerana mereka rasa lebih teruja berbanding responden lelaki. Dalam menulis teka-teki pula, responden wanita sangat gemar menulis di dalam blog kerana responden mendapat banyak komen daripada pembaca dan dapat meningkatkan motivasi mereka.


Di dalam graf 6.3 pua iaitu mengenai penulisan blog di dalam proses pembelajaran teknologi. Graf ini dibahagikan kepada 3 bahagian iaitu video, audio dan gambar. Bagi video dan audio, kesemua responden lelaki dan perempuan bersetuju untuk memasukkan video dan audio ke dalam blog. Responden juga memilih muzik video yang sesuai dengan cerita yang mereka tulis. Responden juga berminat dengan audio kerana kesemua blog mengandungi lagu kegemaran mereka. Cuma bagi gambar pula, responden wanita lebih gemar memuat naik berbanding lelaki. 


No comments:

Post a Comment